Pensel vård och make up hygien!


Tycker det känns som att det behövs förklaras lite för folket hur penslarna sköts för att hålla dom fräscha och hela.

Visste ni att man kunde sprida Herpes och Klamydia genom att använda samma make up? Jag vet, kalmydia? Ja, eftersom ögonen har slämhinnor så smittar klamydia även genom ögon! Så nu tänkte jag förklara och visa hur ni gör för att slippa bli smittad!

Vi börjar med lite pensel tvätt.

Du tar först såklart alla penslar du har. Ta sedan en i taget och rengör med Yes diskmedel. Diskmedlet är för att du kan komma i kontakt med fettet från huden även om du användt torra produkter, och därför behövs fettet avlägsnas från penslarna så du inte smittar andra med dina bakterier. Jag visar hur jag gör med bilder

1. Skölj penseln i vatten.



2. Doppa penseln i diskmedlet



3. Jag brukar pensla i handen (cirklar) tills jag ser att det inte kommer någon mer färg -> 4.



När du sedan är klar med tvätten och du ej ser någon mer färg komma ifrån penseln, forma penseln som du vill att den ska torka, sedan lägger du den på en handduk, INTE i ett glas eller liknande så penslarna "står". Enda sen man varit liten har man fått höra av bildläraren att penslar ska stå med det mjuka uppåt. NEJ! Vattnet går då ner i "fästet" och löser upp limmet vilket gör att nedersta delen lossnar ifrån skaftet! Lägg det alltså på en handduk.



Och glöm inte att rengöra fransböjaren! Den brukar bli ganska lebbig.. Bästa sättet enligt mig är lite make up remover på en pad och sedan rengöra.



Nu är mina hjälpmedel rena, fina och fräsha!

Kom ihåg att inte dela produkter med andra, är det så att ni gör det, rengör och sprita produkterna (kajal, eyeliner...) efteråt! Torra produkter såsom ögonskugga, rouge, puder osv behövs ej rengöras mer än att du tvättar penslarna så som jag nu visat mellan varje person. Kladdiga produkter såsom flytande foundation, primer, highlighter osv gröper du ur lite av på en tallrik eller liknande, aldrig ner med en pensel eller fingrar i en kladdig burk! Och var noga med att stänga produkterna när du användt det så det inte hamnar damm osv i. Dela aldrig en mascara om du inte har engångsborstar, och när du sedan använt engångsborste, släng den! När jag sminkar andra ber jag dem ta med egna mascaror eftersom jag inte har engångsborstar. Sprit som ni kan använda på penslarna finns på apoteket.

Hoppas ni fått lite hum om hur ni rengör och att ni passar er för klamydia och herpes!




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0